
De Matawai: Een Marronvolk uit Suriname
De Matawai, ook wel Matuariërs genoemd, vormen een marronvolk in Suriname. Ze leven voornamelijk in een twintigtal dorpen ten noorden van Kwakoegron, aan de oevers van de Saramaccarivier in Centraal-Suriname. Hoewel ze zich diep in het binnenland bevinden, liggen de dorpen vrij dicht bij de kuststrook. De Matawai spreken hun eigen taal, het Matawai, dat behoort tot de creoolse talen die door verschillende Marrongemeenschappen in het land worden gesproken.
Ontstaan en Vrede met de Koloniale Overheid
De Matawai-stam kent een bewogen geschiedenis die teruggaat tot de 17e eeuw. Net als andere Marrongemeenschappen zijn de Matawai afstammelingen van tot slaaf gemaakten die van de plantages in het toenmalige Nederlandse koloniaal Suriname wisten te ontsnappen. Ze vluchtten diep de bossen in, weg van de slavernij, en vormden daar zelfstandige samenlevingen.
In 1762 sloten de Saramaccaners, een andere grote Marrongroep, een vredesverdrag met de koloniale overheid. Echter, een deel van deze gemeenschap wilde zich afscheiden. Onder leiding van de kapiteins Beku en Musinga scheidde een groep zich af van de Saramaccaners. Deze groep zou uiteindelijk de Matawai worden.
Om de vrede te bewaren en verdere overvallen op de plantages te voorkomen, tekenden de Matawai in 1767 een apart vredesverdrag met de Nederlandse koloniale autoriteiten. Dit vredesverdrag maakte hen een erkende en afzonderlijke stam. Sindsdien worden de Matawai beschouwd als een zelfstandige Marrongemeenschap met hun eigen leiders en tradities.
Culturele Tradities en Leiderschap
De Matawai hebben een rijke cultuur die diep geworteld is in spirituele tradities, mondelinge overlevering, geschiedenis en een hechte band met de natuur. Net als andere Marrongemeenschappen vertrouwen de Matawai sterk op traditionele geneeskunde en gebruiken ze de natuurlijke hulpbronnen uit het regenwoud voor hun welzijn.
Het spirituele erfgoed van de Matawai wordt doorgegeven via verhalen, liederen en rituelen. Ze eren voorouders en geesten, die een centrale rol spelen in het dagelijkse leven en de sociale structuur van de gemeenschap.
Het leiderschap binnen de Matawai is traditioneel en wordt vertegenwoordigd door een granman(opperhoofd). De granman is een figuur die aanzien en respect geniet en wordt gezien als de beschermer van de gemeenschap en haar tradities. Sinds 2011 wordt deze rol vervuld door granman Lesley Valentijn, die de belangen van de Matawai behartigt en een belangrijke rol speelt in het behouden van de cultuur.
De Matawai Vandaag de Dag
Tegenwoordig blijven de Matawai, net als veel andere inheemse en Marrongemeenschappen, geconfronteerd met uitdagingen, zoals de gevolgen van mijnbouw en houtkap in hun leefgebied. Deze activiteiten bedreigen de natuurlijke omgeving waarop de gemeenschap afhankelijk is voor hun levensonderhoud en cultureel erfgoed. De Matawai en andere Marronvolken voeren daarom al jaren strijd voor de erkenning van hun landrechten en de bescherming van hun gebieden tegen deze externe invloeden.
Ondanks deze uitdagingen blijven de Matawai trots op hun geschiedenis en cultuur. Ze blijven hun tradities en taal koesteren en doorgeven aan de volgende generaties, terwijl ze ook deelnemen aan de bredere Surinaamse samenleving.
De Matawai-stam vertegenwoordigt niet alleen een unieke en rijke geschiedenis, maar ook de veerkracht en doorzettingsvermogen van een gemeenschap die erin is geslaagd haar identiteit te behouden, ondanks eeuwen van onderdrukking en uitdagingen. Hun verhaal is een belangrijk onderdeel van het erfgoed van Suriname en een bron van trots voor de gemeenschap zelf.
Stichting Multicultureel Tilburg en Stichting Matawai werken samen om de Surinaamse gemeenschap te ondersteunen. Deze pagina is tijdelijk en dient als informatiepunt. Binnenkort zal de eigen website van Stichting Matawai beschikbaar zijn. Houd deze pagina in de gaten voor updates!